Af Jørn Ulrick Moos ¹
Teknologisk Institut, Erhvervsanalyser
Bæredygtigt Danmark - det 21. århundredes projekt?
Hvorfor tøver regeringen?
"Hvornår kommer regeringen ud af busken?" Det var det gennemgående
spørgsmål på Øko-nets netop afholdte konference om Danmarks kommende
plan for en bæredygtig udvikling - en national Agenda 21, som Danmark
har forpligtet sig til at udarbejde til et kommende FN topmøde i år
2002. Miljøministeren var inviteret som oplægsholder, men meldte afbud
under henvisning til at han endnu var i tænkeboks med hensyn til, hvordan
opgaven skal gribes an.
Kan det da være så svært? Ja, regeringen må faktisk sidde med en række
tunge overvejelser, fordi den forestående opgave i sin karakter grundlæggende
afviger fra normalt ministerielt udrednings- og planlægningsarbejde.
Skal man følge spillereglerne i Agenda 21-deklarationen fra Rio-topmødet
i 1992, fører det ud i en proces der bryder med det parlamentarisk-repræsentative
hierarki på stats-, amts- og kommuneniveau til fordel for et bredere
korporativt planlægningsforum med deltagelse af frivillige organisationer
og diverse interessegrupperinger.
Agenda 21 bygger også på en konsensustankegang, der i princippet lægger
op til at inddrage hele Folketingets politiske spektrum i planlægningen.
Også dette er usædvanligt i en kultur, hvor regeringen forventes at
fremlægge udspil, som oppositionen herefter kan pukke på.
Agenda 21's holistiske tilgang til bæredygtighedsproblematikken udfordrer
endvidere vores ministerielt sektoropdelte verden, der gør livet surt
for problemformuleringer, som ikke holder sig inden for det enkelte
ministeriums revir.
Hvad er bæredygtig udvikling?
Den største knast for regeringen ligger dog nok i at afgrænse den forestående
planlægningsopgave med udgangspunkt i hvad begrebet bæredygtig udvikling
dækker.
Brundtlandskommissionens definition af bæredygtighed fra 1987 er enkel;
den vedrører økonomiseringen med naturens ressourcer ("en udvikling
som opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe de fremtidige
generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare").
Lægger man denne ressourceorienterede definition til grund for den kommende
opgave er sagen enkel: det er miljøministerens bord!
Problemet er imidlertid at den Brundtlandske definition blev til fem
år inden Agenda 21 og ikke rummer Agenda 21's bredere socio-økonomiske
problematisering og ej heller Agenda 21's vægtning af civilsamfundets
medvirken i planlægningsprocessen.
Regeringens Natur- og Miljøredegørelse fra efteråret 1999 udtaler herom:
"Bæredygtig udvikling omfatter alle aspekter af samfundsudviklingen
(...)."
"Bæredygtig udvikling indeholder en miljømæssig, en økonomisk
og en social dimension."
Er det herefter reelt en "Generalplan Danmark" der skal udarbejdes
inden 2002? Skal bæredygtighed forstås i vid forstand, også løsrevet
fra miljøproblemer og fx omfattende flygtninge- og indvandrerproblematikken,
kønslig ligestilling, 1 million danskere på overførselsindkomst, vanskeligt
stillede kommuner m.m.?
På linie med en sådan vid forståelse af bæredygtighedsbegrebet ligger
statsministerens kommentar til et oplæg fra ugebrevet "Mandag Morgen"
(nr.15/99) om værdier og demokrati ved overgangen til det 21. århundrede.
Statsministeren udtaler bl.a.:
"Vi er i gang med at udvikle et bæredygtigt
samfund, som vi alle er en del af - og alle har et medansvar
for. Bæredygtig udvikling ikke alene for miljøet, for økonomi, men også
for mennesker (...). Foregangslandet Danmark,
som bygger på de menneskelige værdier, er en kolossalt
attraktiv opgave for det 21. århundrede. For mig indebærer dette projekt
en ny harmoni - en bæredygtighed, der på én
og samme tid omfatter mennesker, miljø og økonomi."
Statsministeren understreger omkring det menneskelige (sociale) aspekt
at det ikke som for 100 år siden udelukkende drejede sig om omfordeling
fra de rige til de fattige, men nu også om at "..skaffe plads
til alle dem, der hidtil ikke har haft muligheder for en indsats i samfundet,
på arbejdsmarkedet - i fællesskabet."
Denne vide forståelse af bæredygtighedsbegrebet vil gøre projektet velegnet
som platform for de nye "fortællinger" og "billeder"
af samfundet, socialdemokratiet nu selv efterlyser, efter at partiet,
med Thomas Nielsens ord, har "sejret ad helvede til". Til
gengæld må man nok renoncere på Agenda 21's konsensusmålsætning. At
vi skal passe på miljøet, kan alle til nød blive enige om. Men flygtningepolitik
og kommunalreform?
Statsministeren har på et spørgsmål i folketinget svaret at Agenda 21's
sekretariat henlægges til Miljø- og Energiministeriet, hvilket taler
imod (men vel ikke helt udelukker) det vide bæredygtighedskommissorium.
En anden mulig "holdeplads" for afgrænsningen af kommissoriet
er at anlægge et snævrere sigte, hvor miljø og natur fortsat er omdrejningspunktet
for bæredygtighedsovervejelserne, men hvor afledte eller tilknyttede
sociale og økonomiske aspekter systematisk inddrages - reelt en tematisering
som Natur- og Miljøredegørelsen, men med udbygning af relevante socio-økonomiske
analyser.
Hvad en sådan samtænkning af miljø og tilknyttede socio-økonomiske forhold
konkret fører til er dog heller ikke indlysende. Ser man på andre landes
varierende forståelse af Agenda 21's holistiske koncept finder man eksempelvis
forståelser af typen:
Man kan ikke forbyde skovrydning, der truer
lokalbefolkningen på levebrødet, uden at give økonomisk
kompensation eller samtidig åbne op for alternative udviklingsmuligheder.
Denne samtænkning af miljø og økonomi betyder, oversat til danske forhold,
at man ikke uden kompensationer bør pålægge erhvervslivet miljørestriktioner,
der truer konkurrencekraften og kan lukke store arbejdspladser. Men
kan tanken oversættes således? Eller er dette dogme - og i øvrigt store
dele af Agenda 21's tankegods - møntet på overlevelsesøkonomier i den
tredje verden og dermed ikke umiddelbart anvendelig i et højt industrialiseret
samfund? I givet fald, hvad er da en operationel dansk forståelse af
Agenda 21's holistiske tankegang?
En tredje mulighed er at holde sig til den tematisering som allerede
er indeholdt i Natur- og Miljøredegørelse 1999. Der bliver i så fald
tale om en Natur- og Miljøredegørelse anno 2002, men formentlig i Pixi-udgave
i stedet for de nuværende 600 sider. Udover populariseringen kan regeringen
vælge at differentiere dokumentet fra Natur- og Miljøredegørelsen gennem
en dialogpræget tilblivelsesproces.
Uanset hvilken af de tre mulige holdepladser man vælger, vil det være
nærliggende for regeringen i en national Agenda 21 at forpligte sig
på nogle tværgående mål af typen:
Udbredelse af Lokal Agenda 21 til samtlige kommuner
inden 2005
Minimum 70 % økologiske fødevarer i offentlige institutioner
inden 2005
Andelen af miljømærkede produkter i det offentliges
indkøb fordobles mellem 2000 og 2005
Økologisk dyrkning af alle offentligt ejede arealer
inden 2005
Øget støtte til fremme af lokalt folkeligt arbejde
for bæredygtighed - her opfattet i videste forstand.
Visionen her er: "Danmark som eksperimentarium for folkeligt drevet
bæredygtig udvikling."
Danmark arbejder for en markant forøgelse af EU-medlemslandenes
bistand til udviklingslande inden for det kommende
årti og for en friere vareudveksling i forhold til udviklingslandene.
(Lægges FN's Agenda 21-konference i efteråret
2002, har Danmark på dette tidspunkt EU- formandsskabet
og dermed særlige muligheder for at påvirke EU's forpligtende udmeldinger).
Udviklingsvisionen
Der kan være en tilbøjelighed til kun at fokusere på det første led
i begrebet "bæredygtig udvikling". Konsekvensen heraf bliver
let at debatten overtages af mørkemændene, og at processen ensidigt
fokuserer på behovet for bremsende og modificerende mekanismer, samtidig
med at man forpasser chancen for at sætte en legitimerende og dynamiserende
udviklingsvision i spidsen.
En aktuel udviklingsvision vil være: Danmark som bæredygtigt videnssamfund.
Videnssamfundet har stærke miljømæssige og sociale implikationer og
kan derfor meningsfuldt fungere som motor for national bæredygtig udvikling.
I videnssamfundet afløses atomerne af de mere miljøvenlige bits :).
Videnssamfundet sætter endvidere fokus på den menneskelige udvikling
og udnyttelsen af de menneskelige ressourcer, jf. statsministerens:
"plads til alle", og er dermed i pagt med filosofien bag Agenda
21. Denne vision kunne være et tiltrængt korrektiv til den traditionelle
fokusering på bruttonationalproduktet som eneste indikator for vækst.
Det er jo et velkendt paradoks at miljøødelæggelse får bruttonationalproduktet
til at stige gennem de afværge- og oprydningsforanstaltninger, der må
iværksættes. Samme effekt har parkering af de svageste på samfundets
sidelinie med en månedlig check og socialmedarbejdere til at mandsopdække
dem.
¹ Forfatteren
er ophavsmand til Green City Denmark, medforfatter til KL-vejledning
om grøn byfornyelse, har arbejdet for UN Habitat på Sustainable Cities
Programme og har siden 1994 bistået Miljø- og Energiministeriet, Landsplanafdelingen,
med landsdækkende introduktion og opfølgning i relation til Lokal Agenda
21.
En opfølgning
på kronikken blev foretaget d. 03.03.00 af Ulrick Moos:
Det holdbare samfund
- Regeringens erhvervsstrategi
I et nyt indlæg følger
Ulrick Moos den ovenstående kronikken op med en kommentar i anledningen
af at Erhvervsministeriet / Regeringen har udgivet oplægget "En ny strategi
for Danmarks erhvervspolitik" (- oplægget kan findes og læses
på www.em.dk).
|